вторник, 3 января 2017 г.

Використання методів інтерактивної технології. Опис досвіду.

Опис досвіду
Науково – методичного проекту вчителя початкових класів Виноградівського НВК  Жучені С. А.
«Використання методів інтерактивної технології на уроках математики для соціалізації учнів».
Актуальність теми дослідження
Зміни у сучасному суспільстві потребують особистості, яка готова до співробітництва.
    Сучасний період розвитку суспільства, оновлення всіх сфер його соціального і духовного життя потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам.
    У зв’язку з цим перед освітою постають нові завдання: школа повинна орієнтуватися на створення оптимальних умов для розвитку кожної дитини, спрямовуватися не на заучування, а на формування в учнів здібностей самостійно осмислювати навколишню дійсність. Це передбачає перебудову процесу навчання, кінцевою метою якого має стати максимальне розкриття індивідуальних можливостей особистості.
   Прагнення постійно оптимізувати навчально-виховний процес зумовило появу нових і вдосконалення кращих педагогічних технологій.
Усім цим умовам відповідають інтерактивні технології, які відносять до інноваційних.
    Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання, навчання у співпраці. Під час інтерактивного навчання учень стає не об’єктом, а суб’єктом навчання, він відчуває себе активним учасником подій і власної освіти та розвитку. Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності.
Мета дослідження.
Створення комфортних умов навчання.
Відчуття учнями своєї успішності.
Побудова продуктивного освітнього простору.
Провідна ідея дослідження. Як відомо, в основу інтерактивних педагогічних технологій покладено принцип взаємонавчання, адже учні виступають не пасивними, а активними учасниками навчально-виховного процесу. Саме цей підхід дозволяє формувати в учнів мовленнєву та комунікативну компетентності. Його застосування в роботі з молодшими школярами вчить учнів самостійності, відповідальності, критичному мисленню. Отже, основною ідеєю дослідження є з’ясування того, які інтерактивні технології і як саме дозволяють формувати в учнів молодших класів компетентності, яких потребує життя:
                              соціальні (навички роботи в групі);
                              інформаційні (уміння самостійно здобувати інформацію);
                              комунікативні (вдосконалення спілкування в групі);
                              компетентності саморозвитку та самоосвіти;
                              здоров’язбережувальні (уміння дотримуватися принципів здорового способу життя).
Якщо раніше робилася ставка на здобуття знань, то нині – на вміння оперувати здобутими знаннями, використовувати їх на різних рівнях власного життя.
Теоретичне обґрунтування. Працюючи над науково-методичною проблемою щодо використання інтерактивних технологій навчання, керуюсь основними засадами розвивального (автори – Д. Ельконін, В. Давидов, О. Дусавицький, В. Паламарчук), особистісно-орієнтованого (автори – О. Савченко, С. Подмазін), колективного (автори –Л. Кочина, Н. Бібік), інтерактивного (автор О. Пометун, Л. Пироженко) та життєвотворчого навчання (автор І. Єрмаков).
Інноваційна значущість  пропонованого досвіду полягає у тому, що, враховуючи вимоги до розвитку системи освіти та, викликане ними, впровадження в навчально-виховний процес початкової школи компетентнісного підходу, для сучасного вчителя надається така педагогічна технологія, яка дозволить поєднати систему особистісно-компетентнісного навчання з класно-урочною системою.  
Практична значущість досвіду полягає у впровадженні особистісно-компетентнісного навчання через використання інтерактивних педагогічних  технологій та творчих завдань, які спрямовані на виховання гуманних якостей особистості, формування в школярів ключових і предметних компетентностей.
Висвітлення змісту досвіду. Серед великої кількості традиційних і інноваційних педагогічних технологій мою увагу привернули інтерактивні технології навчання. Як відомо, інтерактивне навчання (за О.Пометун) – це  спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
З’ясувавши особливості використання інтерактивної педагогічної технології в початковій школі, я розпочала  впроваджувати цю методику в практику своєї роботи. Учні початкових класів добре навчаються лише за умови, коли їм цікаво, коли вони переживають хоча б невеликий успіх. Тож, із перших днів роботи в школі, я намагаюся створити ситуацію успіху, підбадьорити учня, що зазнав невдачі, похвалити навіть за незначний крок уперед.  Працюючи з першим класом на уроках математики, я поступово вводжу елементи інтерактивного навчання. Починаю з найпростіших форм і методів навчання, таких, як „Мікрофон”, «Робота в парах», «Асоціативний кущ», «Незакінчені речення», «Знайди когось»,  «Рольова гра». Починаючи з другого доповнюю такими технологіями,  як «Мозковий штурм», «Займи позиції» , «Коло ідей». У третіх- четвертих класах доповнюю такі технології : «Акваріум», «Дерево рішень», «Проект», «Гронування» та  впроваджую технології  ігрового, продуктивного та проблемного навчання.
Вивчивши основні ідеї інтерактивного навчання, я з’ясувала, що для успішного застосування інтерактивних технологій на уроках, потрібно дотримуватися правил організації інтерактивної роботи учнів. Тому я намагаюсь, щоб до роботи були залучені різною мірою всі учні, дбаю про психологічну підготовку учнів, стимулюю учнів за активну участь у роботі, надаю їм можливості для самоорганізації. Під час уроку дотримуюсь регламенту та процедури, проявляю терпеливість до будь-якої точки зору, уважно вислуховую всіх учасників, поважаючи їх.
Проте інтерактивні технології як технології взаємонавчання використовую дуже обережно, намагаючись не перетворити їхнє застосування в самоціль. Головне ж завдання вбачаю в тому, щоб навчити дитину мислити, аргументувати, самооцінювати і взаємооцінювати.
На уроках створюю педагогічні ситуації, щоб учні стали толерантними, ініціативними і творчими. При цьому я їх помічник, учасник  пізнання проблемної ситуації. Бо проблемні ситуації – основа навчання критичного мислення.
Я, як вчитель, повинна розуміти  дитину, уміти  дивитися на світ її очима. Якщо підтримувати, стимулювати перші паростки самостійності, самовираження, то цілком можливо, що наші діти стануть успішними творчими особистостями, здатними пізнавати і творити навколишній світ і своє життя.
Із своєї практики можу сказати, що будь-яка робота повинна виконуватися з задоволенням, з радістю, тоді буде і позитивний результат. А тому уроки намагаюся перетворити в радісну, творчу і корисну працю.
Я намагаюся перебувати в постійному пошуку форм і методів, які б допомагали школярам навчатися вчитися, сприяли розвитку, самопізнанню, становленню дитини, допомагали створювати свою картину світу в процесі творчої праці.
Запалити в дітей бажання вчитись і творити – ось моє основне кредо. Всі діти обдаровані і талановиті, тому моє покликання - підтримувати в них талановитість, розвивати і плекати індивідуальне, самобутнє, спираючись на їх природу.
 Я рада, що майже усі мої учні полюбляють бути на сцені,грати різні ролі,співати,інсценізувати,одним словом – бути артистами!
    Інтерактивні методи у поєднанні з класичними методами навчання утворюють ідеальну основу для вивчення матеріалу в початковій школі. Різноманітність методів інтерактивного навчання дозволяє вчителю доцільно підібрати методи саме для конкретної теми, а також вибрати методи відповідно до рівня знань учнів класу. Переваги інтерактивного методу навчання полягають у тому, що: за один і той же проміжок часу можна виконати більший обсяг роботи; досягається високої результативності у засвоєнні матеріалу і формуванні вмінь. Розвивається навчальна діяльність (планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль); формуються мотиви навчання, гуманні стосунки між дітьми; формуються вміння співпрацювати. Використання інтерактивних методів навчання на уроках в початковій школі допомагає досягнути триєдиної мети навчання: навчальної, розвивальної та виховної.
 Своїм досвідом я ділюся з колегами на педрадах, педагогічних читаннях, науково-практичних конференціях, роботі «круглого столу», друкую свої роботи  в он-лайн журналі, та  у  блозі вчителя початкових класів Жучені С. А.
Виступала з доповіддями на педрадах «Формування здоров’язберігальної компетенції учнів початкових класів», «Соціалізація дітей та учнівської молоді», «Створення дидактичних моделей з інтерактивною складовою як засіб підвищення якості навчання». Брала участь у педагогічних читаннях «Шляхи підвищення ефективності процесу навчання», «Особливості соціалізації дітей у початковій школі на основі педагогіки В. О. Сухомлинського», «Соціалізація дітей та учнівської  молоді» . Роботі «круглого столу» «Створення ситуації успіху у школярів через комунікативну компетентність», «Використання інтелектуальних ігор у розвитку пізнавальної активності школярів». На методичний тиждень «Інтелектуальні ігри на уроках» розробила і провела продуктивний урок  з математики у 3 класі , де були використані такі ігрові технології: «Розшифруй вислів», «Забіг по колу», на методичному тижні «Система завдань і вправ з особливими освітніми потребами  розробила  урок математики у 1 класі  «Таблиця додавання і віднімання числа 1», на методичному тижні «Продуктивне навчання» розробила  продуктивний урок математики у 3 класі «Міри довжини. Метр».
Приймала участь у науково-практичній конференції «Педагогіка співробітництва»,  психолого-методичних семінарах «Креативне навчання: ідеї та технології», «Шляхи формування критичного мислення у процесі навчання».
Найважливіше у моїй роботі вчителя – це завжди пам’ятати, що кожна дитина-   особистість, і знайти до неї ключик – то мудрість учителя. Учень має відчути що він потрібний, що його чекають у школі , вірять у нього.




Використана література 
1. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку. // Початкова школа. 2007 -- №7.
2. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи //Тема. - 2004. -- № 3/4. - С. 229-232;
3. Єльникова О.В. Інтерактивні методи навчання, їх місце у класифікації педагогічних інновацій // Імідж сучасного педагога. - 2001. - № 3-4 (14-15). - С. 71-74;
4. Інтерактивні методи навчання у підготовці спеціалістів для банківської системи України: Зб. наук. праць. – Суми – Харків, 2001. – 250 с.
5. Комар О. Навчання школярів за інтерактивними методами //Рідна школа. - 2006. -- № 5. -- с. 57-60;
6. Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002. - №5/6.
7. Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000. – 368 с.
8. Освітні технології. / За ред. О.М.Пєхоти. – К. – 2002. – 255 с.
9. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. – К., 2002. – 136.
10. Саган О. Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів // Початкова школа. – 2002. - №3.




Комментариев нет:

Отправить комментарий